STIG JANSSON – NÄR STORMEN KOMMER

Stig Jansson är sedan många år tillbaka säljare och projektledare för nya hamnar och marinor på SF Pontona. Som projektledare är hans senaste, och en av Sveriges mest exceptionella flytande småbåtshamnar, den mycket utsatta hamnen i Skärhamn. Den är belägen på Sveriges västkust, och skyddad av landets bredaste flytande vågbrytare – Vidare är han ansvarig för Donsö Djuphamn – utlagd på en plasts med ett djup på 17 meter och Fiskebäck, en renoverad befintlig marina. Han har också sedan tidigare varit sjöman på Nordsjön och även kommersiell pilot. Stig flyger både flygplan och helikoptrar på fritiden.

Stig Jansson började på SF Pontona 2006. Redan då var han en rutinerad småbåtshamnutvecklare. Det visar sig att Stigs pappa också var i branschen och byggde hamnar och småbåtshamnar längs den svenska västkusten, Stig var ofta tillsammans med honom och byggde mellan andra arbeten.

“Till exempel brukade min pappa be mig att dyka. Ena dagen skulle jag ligga på en lerig havsbotten och dra tunga kedjor [för att förankra de flytande pontonerna], och nästa dag skulle jag leta efter slitage på kedjor i kallt, grumligt vatten, med noll sikt. Det kan låta ganska spännande att vara dykare och allt det där, men kom ihåg att vi gjorde det här året runt, även om det var snöfall”.

Den tio meter breda vågbrytaren i det pittoreska fiskeläget Skärhamn installerades den 23 december 2019, men den här gången var det inte Stig som dykte. Installationen hade varit planerad till två månader tidigare, men på grund av dåligt väder sköts den upp flera gånger. Sedan, strax före jul, slog vädret om och den önsvärda väderluckan på fem dagar dök upp. Pontonerna bogserades från fabriken på Wallhamn till byggarbetsplatsen, där de förankrades säkert innan den första vinterstormen slog till. Resten av småbåtshamnen, med 160 båtplatser, stod färdig lagom till seglingssäsongen året därpå.

Sverige har en lång och vacker kustlinje med cirka 60 000 öar utspridda runt ett antal utbredda och mycket särpräglade skärgårdar. Små tidvattenskillnader och många skyddade vikar ger bra förutsättningar för småbåtshamnar. I en färsk inventering räknade lantmätare till mer än 110 000 hamnar, varav merparten var antingen längs västkusten, eller utanför Stockholm på östkusten.

”De flesta hamnar i Sverige är byggda med pålar av behandlat virke med trädäck, men betongpontoner är numera det mest populäraste valet när man bygger nya småbåtshamnar, som den vid Skärhamn, eller vid renovering av befintliga småbåtshamnar, som den på Fiskebäck”, säger Stig. – Skärhamn är ganska utsatt. Det är en gammal, övergiven industrikaj som har utvecklats till en högkvalitativ hamn, vår tunga flytande vågbrytare är helt avgörande för hela projektet. Eftersom de flesta skyddade områden antingen redan är utvecklade eller är skyddade på olika sätt, är det bara de djupare och mer utsatta områdena som nu är tillgängliga för att bygga helt nya marinor.”

Stig fortsätter: ”En gång i tiden ansågs en sex meter bred vågbrytare vara stor, och många är bara fyra meter breda. Men med vår erfarenhet av att bygga stora industriella betongpontoner som är så stabila att man kan köra tunga lastbilar på dem har vi nu inga problem att bygga tio meter breda vågbrytare. Med vårt system kan vi förvandla både djupa och utsatta platser till nya småbåtshamnar utan att ta på oss de enorma ekonomiska eller miljömässiga kostnaderna som krävs för en fast vågbrytare. Och vi har gång på gång bevisat att den kommer att överleva när moder natur slår till mot oss med full kraft.”

Med erfarenhet från kraftiga stormar till sjöss, åskväder när han flyger, nötning av ankarkätting när han dykte för sin pappas entreprenadsföretag och 40 år av och på i branschen, borde han veta.

 

Dela på sociala medier!

Alla nyheter

2023-03-07T08:37:43+00:00
Go to Top