Gamla pålade bryggor byts mot moderna flytbryggor i Fiskebäck.
Längs Sveriges långa och vackra kustlinje finns mer än 200 000 öar. Små tidvattenskillnader och många skyddade vikar ger idealiska förhållanden för att anlägga marinor. Även om de flesta bryggorna på västkusten i Sverige byggdes på 1960- och 1970-talen med pålar av behandlat trä och trädäck är ändå betongpontoner det populäraste valet när båtklubbar och marinor bygger nya hamnar eller rustar upp befintliga marinor. Anledningen är att flytbryggor kräver mindre underhåll och även har en mycket lång livslängd.
Den skyddade viken vid Fiskebäck, belägen i Göteborgs södra skärgård, har både en småbåtshamn med över 900 båtplatser och även den största hamnen för fiskefartyg i Sverige. Fiskebäck är också allmänt erkänt som en utmärkt plats att vindsurfa på.
2019, när småbåtshamnägarna ville ersätta två åldrade pålade träbryggor, anlitades SF Pontona för att designa och tillverka nya betongpontoner. Tack vare den stora flexibiliteten som finns hos flytpontoner kunde SF Pontona konfigurera hamnen så att det blev 50 st fler båtplatser än det var tidigare. Det stora lyftet för båtägarna var också alla y-bommar som monterades, flytbryggor tillsammans med y-bommar göra att båten alltid ligger perfekt höjdmässigt vilket i sin tur underlättar på och -avstigning.
Pontonerna som används i Fiskebäck kommer från SF Pontonas SF Standard-sortiment. En helbetongponton där ett mycket konkurrenskraftigt pris kombineras med stabilitet och lång livslängd.