Tillverkad i Gustavsberg, Sverige

För att utöka den populära färjetrafiken i Stockholms skärgård under sommaren tog Värmdö kommun år 2020 i drift ett nytt färjeläge i Gustavsberg. Uppkallad efter ett gammalt tegelbruk och före detta porslinstillverkare, genomgår denna lugna kuststad strax utanför Stockholm, för närvarande en stor omvandling. Den platsen där den nu nedlagda keramikfabriken låg förvandlas för närvarande till en modern, storskalig och blandad bebyggelse med mer än 4 000 bostäder under uppförande.

Den nya, skräddarsydda färjekajen, som ligger på platsen där den tidigare keramikfabriken låg, består av två 20 meter långa och 3 meter breda pontoner som är sammankopplade parallellt. Med sin vikt och låga tyngdpunkt är pontonerna inte bara extremt stabila, vilket gör dem lättillgängliga för resenärer, de har också designats för att tåla många års hård användning. Pontonerna är förankrade med betongankare och tunga kättingar i kombination med ett landkoppelpaket bestående av tunga kättingfjädrar, allt för bästa möjliga dämning och stabilitet. För att klara av de stora krafter som uppstår när de gamla ångfartygen lägger till konstruerade SF Pontona en mycket kraftig stålbalk som bultades fast på däcket på pontonerna. För att uppnå önskad fribordshöjd reglades trädäcket upp till samma nivå som stålbalken.

Färjepontonen designades och byggdes av SF Pontona, Sverige, och invigdes 2020.

PROJEKTINFO:
VIDEO

Dela på sociala medier!

ANDRA PROJEKT