Nytt färjeläge vid Mörtnäs i Värmdö kommun

På Värmdö ligger den skyddade viken Mörtnäs, ett område där det nu sker en stor expansion med bland annat nya bostadsområden. För att ge ett alternativ till den hårt trafikerade motorvägen in till Stockholm bestämde kommunen att ett nytt färjeläge skall anläggas vid Mörtnäs. Platsen som valdes ställde svåra krav på utformningen av anläggningen, det är väldigt långgrunt. Med tanke på att betongpontonen skulle ha ett fribord på 1,45m, och således sticker ned ca 1,35m under ytan, gjorde det att hela anläggningen skulle hamna långt ut från land.
Att använda konventionell förankring med kätting och betongankare var inget alternativ då det fanns risk att färjorna skulle gå på kättingen.

SF Pontona löste det genom att använda kraftiga gasdämpare från österrikiska teknikföretaget DualDocker. Kraftiga dämpare tillverkade med högsta precision. Dämparna dimensionerades efter värsta tänkbara scenarion vad gäller de krafter som ett fartyg kan utsätta anläggningen för.
Själva plattformen byggdes av två parallellkopplade pontoner på 20x3m styck. Pontonerna drogs samman med rostfria dragstänger till en enhet. En rostfri landgång blev kronan på verket på Värmdös nya färjeläge.
Anläggningen såldes av SF Pontona och tillverkade under 2023 på SF Marina Wallhamn fabrik på Tjörn. Färjeläget planeras att tas i drift under 2024.

PROJEKTINFO:

Dela på sociala medier!

ANDRA PROJEKT